Týden s Rukkou: sleva 10 % na celou značku do 21.4.!

Míra Lisý radí, jak jezdit na motorce v dešti

5591

Přátelé, kamarádi,

na našem Youtube kanálu najdete řadu videí, kde jsme vyzpovídali odborníky na ježdění na motorce. Míra Lisý je jeden z nich, už přes 20 let má vlastní motoškolu a k tomu je 11násobný mistr republiky v trialu, účastník mistrovství světa i Evropy, kaskadér a rekordman.

V tomhle dílu jsme se zabývali tím, jaké jsou základní tipy pro ježdění na motorce v dešti, ať už v technice jízdy nebo vybavení. 

Další díly tipů s Mírou Lisým najdete na Youtube.



Přepis rozhovoru:


Víťa: Zdravíme vás z prodejny Geneze v Praze. Dneska si budeme povídat o tom, jak se jezdí v dešti a na mokru obecně, protože bych řekl, že velká část motorkářů má paniku a hrůzu z jízdy na mokru. Ale na druhou stranu, ono někdy nemáš svobodnou vůli se rozhodnout, protože vyjedeš za slunce a vracíš se v průtrži mračen. Což se mně osobně stalo už několikrát. A jízda v dešti nebo na mokru má svá specifika. Pověz nám něco k tomu, jak jezdit na mokru.


Míra: Tak tohle téma je opravdu výživný. Mám hodně zákazníků, kteří nechtějí na kurz vůbec přijet, že bude pršet a já jim říkám, ať přijedou. Protože to, co se naučíte tady třeba na tom letišti, kde je volná plocha, na mokru, se vám bude hodit i pro jízdu. Takže existují kurzy, kde cvičíme i za mokra.
No a teď k samotné jízdě. Když už člověk musí, to znamená, dostal se do nějaké destinace a teď musí dojet zpátky domů, tak je třeba si pamatovat, že je jízda na vodě nebo v dešti nestabilní.

To znamená, že člověk by měl být úplně takový gumový. Neměl by dělat prudké pohyby a všechno dělat s velkým citem. Brzdy jemně ochutnávat, protože ABS může v určitém ohledu pomoct, ale není všemocné.

Takže při brzdách si dávat pozor. Další věc je, že od kamionů bývají vyjeté koleje. V tom se drží voda. Takže je potřeba mít dobrý obutí.

Míra Lisý v akci


Víťa: Myslíš pneumatiky?


Míra: Ano. Pneumatiky samozřejmě můžou tu motorku rozvlnit, nemají odvod té vody. Takže já vždycky apeluju, že alfa-omega jsou dobrý pneumatiky. Pak i na té vodě se dá dojet v pohodě domů. Je důležité snížit rychlost. Určitě nepojedu na vodě 140-150. Pár magorů jsem teda takhle viděl někde na dálnici, ale neuvědomují si, že najednou opravdu budou brzdit a budou mít, jak se říká, v očích smrt, až to nastane.

Taky je důležité držet odstup, protože ta stříkající voda skutečně dělá špatnou viditelnost. Takže kdo má třeba poškrábané plexisklo, tak to je další problém. Nebo zamaštěný. Čili čistit plexisklo. Určitě na to funguje zajet někam k benzínce, vzít si nějakej ubrousek. Franta Šťastný říkal, že toaletní papír je na dvě věci na motorku: na svoji potřebu a na čištění plexiskla.


Víťa: Já jsem jeho žák. Tohle přesně dělám.


Míra: Namočit, nechat to na plexi, stačí chvilka na ty mouchy a pak to setřu. A pak je dobrá vychytávka na jízdu v dešti na otření plexiskla, a to je rukavice, která má stěrač. Fakt to mám. Musím pochválit firmu Psí Hubík, která tohle dělá, a nejenom ona.


Víťa: Teď jsem to chtěl říct, že není jediná. Já třeba znám tady jednu firmu, která to má taky. Já osobně ty rukavice taky mám.


Míra: Máte je tady taky? Takže firma Geneze též. Tak super.

stěrač pravé straně ukazováčku na rukavici Rukka


Víťa: Má je firma Rukka, která nám nepromokavé rukavice dodává. Já je používám a je tu skutečně úžasná věc. Stalo mi párkrát, že jsem měl jinou verzi rukavic, třeba letní, a začalo pršet a já jsem byl až v šoku, jak to jenom rozplizávám, jak se vlastně nic nemění, a houby vidím. Ale s tím stěračem je to opravdu jak v autě, že to sjedeš a krásně vidíš. Je to na levé ruce, takže pravou pořád držíš plyn a levou si to krásně čistíš.


Míra: Je to skvělý a kdo na tohle přišel, nevím, ale je důležitý, že to máte v nabídce. A pro vás, přátelé, je dobrý to vědět. Protože já, když jsem dostal první rukavice, tak jsem si neuvědomil, na co je ta guma. Pak mi to vlastně bylo vysvětleno a fakt jsem to několikrát použil.


Víťa: Je to stěrač. Prostě regulérní stěrač.


Míra: Takže zpátky k oblečení. Co je problém při jízdě v dešti, je i to, že je zima. Člověk prokřehne a ono mít zmrzlé prsty, tak pak i to ovládání je takový zkřehlý. Není to úplně ono. Existují různé návleky na rukavice do deště nebo návleky na boty. No, a samozřejmě nepromok.


Víťa: Můžeme říct pláštěnka.


Míra: Ano, moto pláštěnka. Myslím si, že by měla být v každé výbavě motorkáře. Já to třeba s sebou vozím, protože nevím, kdy mě nějaká ta průtrž zastihne.


Víťa: Já používám oblečení na motorku s membránou Gore-Tex. To znamená, že nepromoknou. Takže jedu v dešti a jsem v suchu. Ale tu pláštěnku s sebou vozím taky. A když je déšť a třeba silnější, tak si ji vezmu, protože zaprvé chrání před prochladnutím a současně, protože bývá obvykle v reflexní barvě, tak jste díky ní mnohem viditelnější. V dešti se ta viditelnost výrazně sníží a ta pláštěnka mi umožňuje být výrazně lépe viděn.

rozdíl ve viditelnosti černého a reflexního vybavení


Míra: Je to tak. Ta viditelnost je velmi důležitá zvlášť za té snížené viditelnosti, takže doporučím určitě pláštěnku. Já vozím většinou ještě třeba druhé rukavice. Když už člověk opravdu jede někam dál, tak jedny silnější a jedny slabší. Ještě taková malá rada. Na benzinové pumpě jsou takové ty igelitové rukavice na naftu. Tak i ty se dají použít a chvilku to vydrží. Vyhřívané gripy taky fungují.


Víťa: Je fakt, že když už jednou na té motorce promrzneš, tak už se toho nedá zbavit.


Míra: Nedá. A v létě, když třeba chytneš blbý počasí přes Alpy, tak je hotovo.


Víťa: To jsem zažil a já jsem se potom ještě v hotelu klepal a nepomohla mi ani horká sprcha. Ale ještě jednu věc jsem chtěl říct. Myslím si, že když dlouho nepršelo, pak najednou začne pršet a mám čas, tak já si třeba radši chvilku počkám a zastavím, až to tu cestu trošku osprchuje.


Míra: Je dobře, že jsi tohle téma zmínil. Nejhorší není ani tak jízda za mokra, když už napršelo a prší intenzivně. Ale to první mokro, protože se na té silnici vytvoří takový klouzavý film. Je tam totiž směs prachu a nějakých nečistot a než to ten déšť spláchne, tak to nejvíc klouže. Těsně jak začne pršet. Takže na tohle velkého majzla a jak říkáš, zajet někam třeba pod most, chvilku počkat, natáhnout si nějaký to nepromokavý vybavení a pak teprve vyrazit, až už je teda mokro a spláchnuto. Tohle je velmi důležitá informace. Ale když nemusíte, tak na mokru nejezděte.


Víťa: Hele, ale ono to má svý kouzlo. Ne, že bych to vyhledával, ale nemám s tím problém.


Míra: Já vůbec nemám rád jízdu v dešti. Beru to jako nutné zlo.


Víťa: Mně to nevadí, ale ta obezřetnost je tam extrémně důležitá.


Míra: Jak jsem zmínil, je potřeba být prostě daleko jemnější. Nemůžete prostě tvrdě přijet do zatáčky. V rámci naší motoškoly učíme, jak pracovat s tím tělem, aby ta motorka nešla do toho maximálního náklonu, kde je kraj té gumy. Zvlášť, když se jedná o sportovnější gumy, protože ty nemají tolik prořezávaných odtokových drážek, ale jsou hladké, aby držely, tak na vodě by to opravdu mohlo klouznout. Takže ta práce těla mimo motorku fakt funguje, a ta motorka jede v gripu a zatočí. Ta jízda na vodě má své specifika a nejdůležitější je jezdit s větším citem, větším předvídáním. Dávat si pozor při předjíždění aut a kamionů, které vám dají sprchu i na té dálnici. Počítat s problémem.


Víťa: A zpomalit.


Míra: Zpomalit, přizpůsobit jízdu a dopravit se nějak v pohodě domů.

Přátelé, kamarádi, pokud se vám rozhovor líbil a třeba řešíte, jak si vybrat motorku nebo jak zlepšit svoji techniku jízdy na moto, tak mrkněte na další videa na Youtube, s Mírou a dalšími jsme probrali už dost motorkářských témat :)


A jestli potřebujete vybrat motovybavení do deště, tak mrkněte na web. Nebo nám můžete zavolat, napsat nebo rovnou přijít do motoprodejny Geneze v Praze nebo ve Zlíně, rádi pomůžeme :)

© 2024 Geneze, spol. s r.o. | Tento eshop s radostí vytvořil: B A R R O T a rozhýbal www.cubesolutions.cz
Naše projekty: www.schuberth.cz | www.josef-seibel.cz | www.westernova-obuv.cz