Týden s Rukkou: sleva 10 % na celou značku do 21.4.!

Jak si vybrat helmu na motorku - průvodce pro začátečníky

151

Přátelé, kamarádi,

začínáte na motorce a nejste si jistí, jak si vybrat výbavu na motorku? Přemýšlíte o nových věcech, ale nemáte moc představu, co od nich chtít? Nachystali jsme si pro vás průvodce, ve kterém se dozvíte, na co si dávat u výběru helmy na motorku pozor a jaké vlastně existují možnosti. Můžete se mrknout na video a nebo si to přečíst ve článku.

A jestli řešíte i jak si vybrat motorku nebo vás zajímají jiné tipy pro motorkáře, tak sledujte náš kanál na Youtube :)



Pokud budete mít doplňující dotazy, tak rádi pomůžeme. Napište nám na email, zavolejte na 737 539 035 a nebo přijďte do naší moto prodejny ve Zlíně a nebo v Praze, kde vám rádi pomůžeme.


Funkce motocyklové přilby


Všichni víme, že hlavním úkolem moto helmy je chránit při nehodě před úrazem hlavy. Nicméně ta přilba má více funkcí. Například je s ní ta jízda na motorce mnohem komfortnější, než kdybyste byli bez ní. To proto, že jedete v rychlostech od 40 km/h do 240 km/h, když to trochu přeženu, a představte si ten nával vzduchu. Představte si, že vás bez motocyklové přilby trefí moucha nebo vosa nebo kamínek z auta, které jede před vámi. V té rychlosti je to jak výbuch granátu a před tím vším vás ta přilba chrání.

Samozřejmě vás chrání před hlukem, počasím, vodou, větrem nebo zimou. Ta helma má spoustu funkcí a je to takový trvalý průvodce každého motorkáře. Vyjet ven bez přilby je holý nesmysl a hazard se zdravím. A to nemluvím o nehodě, protože když se stane nehoda, tak je opravdu veliký rozdíl mezi pádem v dobré přilbě, bez přilby a nebo ve špatné přilbě.

integrální helma SCHUBERTH S3


Hlavně si kupte novou helmu


Co se týká koupě helmy na motocykl, tak moje doporučení a zkušenost je: kupte si vždycky novou přilbu. Vím, že se prodávají helmy použité nebo se předávají v rámci rodiny a kamarádů. Po mém soudu to není dobře, protože nad tou přilbou nemáte nikdy kontrolu. Nikdy nevíte, co se s ní stalo v době, kdy jste ji neměli. Nevíte, jak je stará nebo jak byla používaná. A každý výrobce vám dneska řekne, že přilba je na jeden náraz. Po každém nárazu se má znehodnotit a koupit nová.

Já vím, že to zní možná blbě, zvlášť když je drahá. Ale ona vás má chránit před úrazem při nehodě a ten náraz, který může nastat, přilba absorbuje do výstelek, do skořepiny. Ne vždycky je to na té přilbě vidět, ale vždycky je to poznat na vnitřní struktuře toho materiálu.

Já proto opravdu vřele doporučuju, abyste si koupili novou přilbu, abyste měli jistotu, že vás opravdu ochrání.


Přilby na motorky se obecně vyrábí ze 3 základních druhů materiálu: plastu, to znamená nějakého polykarbonátu, sklolaminátu a karbonu. Rozdíl v těch materiálech je v životnosti té přilby i v její bezpečnosti.


Dražší je ze zkušenosti opravdu lepší


Když se na chviličku zastavíme u ceny, tak si samozřejmě řeknete, že portfolio přileb je od 1500 Kč do 25 000 Kč a na pohled vypadají stejně.

Rozdíl v těch přilbách je nejvíc v tom pocitu, který v ní máte a v tom, jak je zkonstruovaná, z čeho je vyrobená a jak je vybavená uvnitř. A tam se právě ukazuje rozdíl v těch cenách. Věřte mi, že ze zkušenosti, kterou mám, není drahá přilba drahá proto, že je to marketing nebo my prodejci tam máme velkou marži. Je to proto, že je ta přilba vyrobená z těch nejlepších materiálů, které jsou samozřejmě dražší, a vývoji té přilby je věnovaná hromada energie a času. Ve finále je to věc, která vás má ochránit nebo vám zachránit život.

Takže já horuju za dobrou motorkářskou přilbu a obecně platí, že čím je ta přilba dražší, tak tím je i kvalitnější a lepší. Samozřejmě, že individuálně vám může sedět nějaká levná přilba líp než ta drahá, protože máme každý nějaký tvar hlavy. Ale obecně, když se vedle sebe postaví levná a drahá přilba, tak ta drahá bude vždycky lepší a bezpečnější. A protože se jedná o hlavu, kterou máme jenom jednu, tak vám vřele doporučuju, abyste opravdu zvážili, jakou helmu si koupíte.

Když máte dobrou přilbu, tak o ní vůbec nevíte, užíváte si to a jste v pohodě. Díváte se kolem sebe, všechno vnímáte a soustředíte se na jízdu. Když ale máte na motorce špatnou helmu a třeba vás z ní bolí hlava nebo vám někde fučí nebo je tam hrozný hluk, tak na to pořád myslíte, protože vás to rozčiluje. To je samozřejmě nebezpečné, jelikož vás to rozptyluje. I proto je důležité mít dobrou přilbu.

Dalším důležitým faktorem při výběru moto helmy je dostupnost náhradních dílů a možnost servisu, což ty levné nemívají. Náhradní díly samozřejmě prodlužují živostnost přilby v optimálním stavu. Můžete si potom vyměnit poškrábané plexi nebo koupit novou voňavou výstélku, když už ta vaše původní třeba nejde vyprat. Špičkoví výrobci potom nabízí i prodlouženou záruku, třeba německý SCHUBERTH má záruku pětiletou.

enduro vyklápěčka SCHUBERTH E2

Jak si vybrat velikost


Co se týká těch kritérií, tedy toho, co by vám ta moto přilba měla dát a jak byste se v ní měli cítit, tak rozhodujícím momentem je velikost. Velikost přilby se měří tak, že se změří obvod hlavy přes čelo v centimetrech. Například 54/55, to je velikost S. To znamená, že když naměříte obvod svojí hlavy 54 – 55 cm, máte teoreticky velikost S. Nicméně se může stát, že to nebude ono a vyzkoušíte velikost M a bude vám sedět lépe. Ale obvod hlavy je taková základní hodnota, podle které byste se měli v obchodech orientovat ve velikostech.


Musí vám sedět


Když si motorkářskou helmu dáte na hlavu, tak byste neměli cítit bodovou bolest. To je bolest, které se pak už nezbavíte. Obecně se ta výstelka přizpůsobí vaší hlavě. Ona vás jakoby obepne a ve finále byste se v té přilbě měli cítit příjemně jak v pokojíčku. Je pravda, že třeba já se svojí obří hlavou jsem toho pocitu pokojíčku dosáhl asi po třech dnech sezení doma u televize s přilbou na hlavě, protože jsem ji prostě potřeboval vymačkat. Nicméně dneska je to absolutní pohoda a vůbec nevím, že ji mám na hlavě, když jedu. Ale kdyby mě tlačila někde do jednoho bodu, tak jsem ji dávno vyhodil, protože to je zaprvé nesnesitelné a zadruhé se to nevymačká.

Když přilbu nasadíte a můžete s ní otáčet, aniž by se vám u toho hýbal obličej, tak je vám velká. Ona by vám měla ten obličej obepnout a když s ní budete hýbat, tak by vám měla po těch tvářích lehce jezdit, ale hýbat jenom s kůží. Pak je to v pořádku a je to vaše velikost.

Pokud přilbu nasadíte a cítíte tam celkový tlak, tak je velká pravděpodobnost, že se to přizpůsobí a budete spokojení. Jestli tam bude bodová bolest, tak do té helmy nechoďte. Tenhle typ přilby není pro vaši hlavu.


Výbava


Další důležitou věcí je vnitřní výbava té přilby. Přilba na motocykl má samozřejmě základní plexi, má výstelku. U dobrých přileb je ta výstelka antibakteriální, pratelná, vyjímatelná a rychleschnoucí, takže poskytuje komfort opakovaně.

U přileb bývá časté zatmavené plexi, což je skvělá věc, když třeba nosíte dioptrické brýle a nemáte sluneční. Je tam nějaké 80% zatmavení a vezměte si, že jedete lesem nebo ve stínu, teď vyjedete na přímé slunce a neuvidíte vůbec nic. Tady malým pohybem můžete tu clonu stáhnout dolů, ale taky vytáhnout nahoru, když třeba vjedete zpátky do lesa. Opravdu je to extrémně dobrá, praktická a řekl bych i bezpečnostní záležitost. Takže to doporučuji používat a chtít, aby to ta helma měla.

Potom jsou motocyklové přilby, speciálně v té dražší kategorii, které jsou třeba předpřipravené na různé komunikace a interkomy, mají zabudované reproduktory a mikrofony a tak dál, ale to samozřejmě nutně nepotřebujete. Záleží na prioritách každého z vás.

komunikace může být zabudovaná vevnitř nebo se lepí zvenku

Samozřejmě se celou dobu bavíme o homologovaných přilbách, což znamená, že podléhá certifikaci Evropské unie nebo americkému DOT. To je přilba, která plní základní evropské bezpečnostní normy při nárazu. My hodně pracujeme s německou firmou SCHUBERTH, a když jsme v té továrně několikrát byli a viděli, jak se ty přilby zkouší, například pouští závaží hrotem na přilbu a zkoumají to v laboratoři.

Někdy jsme opravdu viděli, že na tu přilbu spadne závaží a na ní to není vidět. Ale potom, když jsme se podívali na tu helmu v laboratoři, tak najednou uvnitř ní byly vidět trhliny a jak je ta helma oslabená a rozhodně bych v ní spadnout nechtěl. Ale skutečně to na ní nebylo na první pohled vidět.


Nevyhnutelné turbulence


Důležité je samozřejmě i to, jaká od té přilby máte očekávání a tady vás chci upozornit na jednu zásadní věc. Každá přilba na motocykl se testuje na nahatých motorkách. Například v tom SCHUBERTHU je zkušební komora, kde je motorka bez plexi skel. Na ní sedí buď figurína, nebo jezdec a na toho jezdce se pouští to, co zrovna zkoumají. To znamená vítr, voda, světla. Simuluje se prostředí třeba na saharské poušti, takže je tam teplo, pouští se tam pásek atd. A tohle všechno se měří a výsledkem je, že ta přilba má nějaké hodnoty, tvar a je připravená do provozu.

A proč o tom mluvím? Protože vy si potom sednete na svoji motorku, která má nějaké plexisklo a najednou se ta přilba chová jinak, protože jsou tady turbulence. Bez turbulencí se na motorce jezdit nedá. Já mám Yamahu FJR a ta má elektrické posunovací plexisklo o pět centimetrů, a když jedu, tak si s tím pořád hraju a vždycky jsem překvapený, jak mi to mění pocit z jízdy na té motorce. Najednou na mě fučí úplně z jiné strany někam jinam, zvyšuje se hlučnost, tlak větru. Říkám to proto, abyste od té přilby nečekali, že to je, jak když se zavřete v autě a jste v naprostém pohodlí. Motorka je nepohodlná. Vždycky tam bude foukat a pršet a ta přilba je na to postavená, ale nemůže vám garantovat, že bude všechno perfektní. To nejde.

Myslete na to, že ta přilba musí být směrově stabilní a když otočíte hlavu doprava nebo doleva, tak to s váma nesmí cvičit. To znamená, že musí být dobře udělaná aerodynamicky, a důležitá je samozřejmě i hlučnost neboli aeroakustika.
Ale turbulence vždycky mění chování té přilby. Ne její vlastnosti, ale chování ano, tak prosím myslete na to, že ty turbulence tam jsou.


Typy helem na motorku


Co jsme ještě nezmínili, tak je rozdělení moto přileb. Základní dělení se dá udělat podle toho, jak jsou konstruované. Obecně asi nejoblíbenější jsou integrální helmy. Jejich výhoda je to, že jsou celé v jednom kuse. Díky tomu mají nižší váhu a jsou tišší. Na druhou stranu se zase hůř dávají na hlavu a sundávají, zvlášť pokud třeba nosíte brýle. Nejčastěji je uvidíte na silničních motorkách.

vyklápěcí přilba SCHUBERTH C5


Nebo si můžete vybrat vyklápěcí helmu, klapačku nebo výklopku, což všechno znamená přilbu se speciálním mechanismem, díky kterému si můžete bradovou část vyklopit nahoru na hlavu, kde se zastaví a drží. Díky tomu ji při krátkách zastávkách nemusíte sundávat celou. Je to i mnohem pohodlnější na nasazování a sundávání nebo pokud máte brýle. Vyklápěčky získavají na popularitě i díky oblíbenosti cestování a ježdění na cestovních endurech, ale jsou samozřejmě praktické i na naháče nebo na skútr.



Další možností ochrany hlavy na motorce je otevřená helma. Tu si obvykle vybírají motorkáři do města nebo na skútr. Jsou většinou velmi lehké, výborně větrají a pohodlně se nasazují. Na druhou stranu nemáte chráněný obličej.


Hlavně si ji vyzkoušejte


Když tu přilbu na motorku kupujete, tak si ji dobře vyzkoušejte, pobuďte v tom obchodě, mějte ji na hlavě třeba půl hodiny. Nebo se v ní ideálně jeďte projet, pokud je to možné. My to umožňujeme, abyste si mohli opravdu mohli zjistit, jestli je to přilba pro vás a vymačká se, nebo je potřeba jít jiným směrem. Navíc uvidíte, jak se bude chovat přímo na vaší motorce, jestli tam nejsou nějaké vlivy, kvůli kterým bude hlučná.


Přátelé, když budete chtít vybrat dobrou přilbu, jděte do dobrého obchodu a určitě vám poradí. V Genezi to tak bude stoprocentně. Když budete potřebovat, ozvěte se a když budete chtít vědět něco stavte u nás ve Zlíně nebo v Praze, budeme moc rádi.


Tak jezděte s rozumem!

© 2024 Geneze, spol. s r.o. | Tento eshop s radostí vytvořil: B A R R O T a rozhýbal www.cubesolutions.cz
Naše projekty: www.schuberth.cz | www.josef-seibel.cz | www.westernova-obuv.cz