Týden s Rukkou: sleva 10 % na celou značku do 21.4.!

Míra Lisý radí, jak si vybrat motorku

211

Přátelé, kamarádi,

pokud začínáte na motorce a chcete se trochu zorientovat, tak jste tu správně. Už jsme se věnovali tématu výběru motovybavení pro začátečníky, dneska nám pomůže Míra Lisý vybrat motorku. A proč zrovna on? Je to 11násobný mistr republiky v trialu, účastník mistrovství světa i Evropy, kaskadér a rekordman. A už 20 let provozuje motoškolu Moto Lisý, kterou můžeme rozhodně doporučit.



Přepis rozhovoru:


Víťa: Přátelé, kamarádi, vítejte u dalšího dílu našeho povídání s Mírou Lisým na téma technika jízdy na motorce, bezpečnost na motorce a výbava motorky.


Víťa: Míro, ahoj. Vítám tě znovu v naší moto prodejně v Praze a chtěl bych se tě dneska zeptat. Jsem začátečník. Respektive, dospěl jsem k tomu, že bych si chtěl koupit motorku, ale netuším, jakou vlastně bych chtěl. Protože když půjdu do prvního showroomu, tak je jich tam asi 150 tisíc druhů a v dalším mi dalších 100 tisíc přibude, takže vlastně nevím. Mám kamarády, kteří mi něco radí, mám internet, který mi něco radí.

Ale já bych potřeboval se v tom malinko zorientovat, a tak tebe jako autoritu prosím o to, abys mi pomohl.

Chtěl by si koupit motorku. Na co se mám zaměřit, jaké otázky si mám položit? Jaký typ motorky bych si měl vybrat a jaké vůbec jsou typy motorek?


Míra: Tak tohle téma je na dvě hodiny, ale nějak se pokusím to zkrátit.

Určitě nedbat na rady kamaráda. „Kup si tuhle, protože je nejlepší a na ní jezdím už x let.“  Já bych to asi soustředil do takový jednoduchý odpovědi a tou je, že motorka se mi musí líbit. Ošklivou si nekoupím.

Další věc je, že rozhodují zkušenosti. Jsem buď začátečník, který ale jezdil kdysi na nějakým fichtlu, takže nějakou zkušenost mám. Už si můžu koupit motorku plus mínus kolem 500 kubíků, protože to bude zřejmě něco, co zvládnu. Zvládnu samozřejmě i vyšší obsah, ale tam pozor, už je vyšší váha a tak dále.


Na tu první, případně první dvě sezony, si vybrat něco ovladatelnějšího, co budu dobře zvládat, protože si chci na motorce užívat. Chci s ní jezdit já, a ne aby motorka jezdila se mnou.

Míra Lisý v akci

Takže by to měla být ovladatelná motorka. Jestli se mi líbí naháč, tak si koupit naháče 500-600 kubíků, jestli se mi líbí chopper, tak zase nějaká kubatura 600 kubíků. Určitě nějaký Road Glide, ač se mi líbí, tak bych ještě počkal. Nechal bych tomu rok dva, ta motorka neuteče. Když jsem příznivcem třeba cestovních endur, tak zase je výběr široký. Zase 500, 600, 700 kubíků a myslím, že tyhle motorky plněj to, co člověk potřebuje.

To znamená, rozjezdit se. První sezónu vyrazit někam na nějaký delší výlet. Užít si cestu třeba do práce a pak až to člověka trošku osloví a chytne, tak se pouštět do větších kategorií.


Víťa: A to znamená, že bych se měl na začátku dívat po nové motorce, nebo radši po nějaké třeba ojeté, abych si to jako vyzkoušel?


Míra: Já jsem určitě příznivcem toho si pořídit motorku, která bude buď zánovní nebo nová. Tou zánovní myslím třeba model pět, šest let nazpátek, protože už to má nový systémy. Ty motorky dneska mají spoustu asistentů, spoustu věcí, které vám můžou pomoct. To znamená, když jsem začátečník, neumím dobře brzdit a koupím si starou motorku 10, 12 let, tak na tý starý motorce nebude ABS. Ty brzdy nebudou tak účinný.


Víťa: Ona mi nepomůže vlastně ta motorka.


Míra: Nepomůže mi v krizový situaci. Podvozek se bude kroutit a tak dále. Dneska, když to shrnu, tak moderní motorky 5, 8 let nazpátek, tak jsou fakt dobře udělaný.  Když měla dobrou péči, dobrý servis, tak i zánovní motorka se dá pořídit velmi dobrá pro začátečníky.


Víťa: A ono vlastně u těch motorek to je ještě jinak než u aut. Že u aut se počítají ty kilometry a tam to naskakuje. Ale u motorky ne. Vlastně nějakých 20 000, 40 000 kilometrů není nic.


Míra: Určitě. Takže se dá koupit motorka čtyři, pět, šest, sedm let stará a má najeto 25 000 kilometrů.


Víťa: Takže to první rozhodnutí, co si mám koupit, tak se rozhodnu podle toho, jestli se mi líbí nebo ne.


Míra: Hele, určitě se mi musí motorka líbit, protože víš co. Motorka je věc zbytná a prostě bez motorky se dá žít. I když někdy blbě. Ale k tomu abych si koupil něco, co teda se mně nelíbí, tak ani ten pocit z jízdy nebude takový.

Víťa: Ale tak mně jde o to, že já vlastně nevím, jestli chci jezdit cestovní enduro. Vlastně ani nevím, jestli chci cestovat nebo budu jezdit kolem komína. Nevím nic. Tak přijdu do obchodu a řeknu jim „Hele, mně se líbí tohle“.


Míra: Přesně tak. A pak by měla následovat věc číslo dvě. A to je to si na tu motorku sednout a mít možnost si ji půjčit a svézt se, protože ten první dojem z jízdy rozhodne. Vždycky je to o hlavě, kdy jedu a řeknu si „Hele, mně to tady krásně funguje. Ono to brzdí, ono to zatáčí. Mně je na tý motorce dobrě.“  Anebo „Ta motorka je krásná, ale něco mi na ní neštymuje. Nějak mě to přemáhá. Něco mi na ní nehraje, ale já nevím co.“ A ten pocit vlastně rozhoduje o tom, že zatím tam není úplně všechno v pořádku anebo nenahrává pro tu jízdu, takže jízdní pocit.

Takže nejdřív, ano, líbí se mi. Pak se na ní svezu a zjistím co a jak. Dneska existují dny otevřených dveří, kde se půjčují motorky nebo půjdu třeba do bazaru a řeknu „Hele, víš co, tady máš 150 000 Kč. Zatím je deponuj a já se jdu svézt." A v momentě, kdy přijedu a budu spokojený z jízdy, tak řeknu fajn, tu motorku beru anebo hele, mně se to nezdá, tak já si peníze vezmu zpátky.


Víťa:
Nebo zkusím jinou třeba.


Míra: Přesně tak. Prostě nevybírat zajíce v pytli. To je dost důležitá věc. Existuje pak ještě další záležitost při výběru. A to je, jak jsem velkej, jak jsem těžkej. Dám příklad. Malý človíček, nebo drobnější postavy, si vezme vysoký cestovní enduro, tak z něj nedošlápne a pak bude padat v nulové rychlosti. Pak zase člověk objemný, korpulentní, tak si sedne na nějakou 390ku a vypadá na tom jak vosa na bonbobě. Tak to taky není úplně dobře.

Někdo si vybírá supersport a chce být jako Rossi, ale to bych počkal. Ty supersporty dneska, to jsou repliky závodních motorek, patří na okruh, jezdí se na tom strašně pitomě v provozu. To znamená, že v provozu je člověk nahrbený a když je pak vzpřímenej, tak ta motorka nefunguje, nezatáčí.

Takže doporučím určitě nějakého naháče, případně cestovní enduro. Všechny tyhle typy motorek. Nebo nějakého lehkého cruisera. U těchhle motorek se dá udělat i docela slušný vyhýbací manévr někde ve městě, kde bude číhat nebezpečí. Zatímco u nějakýho supersportu, tam už je to opravdu problém.

Takže vybírat náročnější motorky, což je supersport, což jsou velký Electra Glidey a různý ty K 1600 bavoráky a Goldwingy...


Víťa: To je až druhá volba.


Míra: Až druhá volba. Já bych jako první motorku zvolil fakt nějakou lehčího, ovladatelnějšího typu. A o obsahu 500, 600, 700 kubíků.


Víťa: A taková nějaká jako univerzální volba by bylo co? Nějaký ten naháč? Nebo to cestovní enduro? Dneska se hodně ty cestovní endura objevují.


Míra: Dřív byla doména naháčů. Ale problém je, že to nemá většinou štítek. I když se dá samozřejmě doplnit. Ale fouká. Takže ve 120 někde na dálnici už tam člověk byl vyfoukaný. Proto to cestovní enduro má většinou plexi a sedí na tom člověk taky tak vzpřímeně jak na židli, takže ho nebolej tolik záda.

Zatímco třeba i na chopperu sedí člověk zpříma, ale má to malý zdvihy, pérování drncá. Je to na pěkný silnice. A když vezmu v potaz, že jsou u nás ty silnice trošku v dezolátním stavu. Ne všude, už se to zlepšilo. Tak ta univerzálnost toho cestovního endura, s kterým dojedu k rybníku nebo někam po šotolinový cestě na chatu, tak je úžasná, a proto jsou v největší oblibě. Dneska to cestovní enduro zažívá vlastně boom.


Víťa: Já ji nemám ani nechci. Ale respektuji to, že je to opravdu asi nejuniverzálnější motorka na jakékoliv použití a na jakýkoliv dojezd. Je jedno, jestli jedeš prostě po okrese anebo jedeš na Gardu a zpátky.

Víťovo cestovní enduro, co rozhodně nechtěl :D


Míra: Přesně tak. Jak bychom to téma měli asi uzavřít, je, že ten výběr je obrovskej a člověk má nějakou svoji představu. Jsem rocker. Mám rád choppery nebo cruisery, tak si koupím cruisera. Zase jsem takový na oldtimery, tak si dneska můžu vybrat scramblera a nebo café racera, což jsou motorky teď zase přicházející do módy. A budu jezdit fakt jenom kolem komína někde na kafíčko, ale pak jsem cestovatel, chci jezdit někam dál, tak už třeba cestovní enduro, s kterým dojedu jak do práce, pro rohlíky, tak na dovolenou.

Výběr je velkej. Ale priorita je: sednout si, svézt se a zjistit.


Víťa: A mít z ní radost.


Míra: A mít z toho radost.


Víťa: A ještě jednu věc bych tam přidal, jestli tě můžu doplnit, ze zkušenosti z našich prodejen, kterou mám.  Přátelé, je potřeba si uvědomit, že motorka prostě není auto a nemyslím to tak, že jsem padlý na hlavu a nepoznám rozdíl. Ale myslím to v tom komfortu a zážitku z jízdy, protože v autě jsme každý ve své bublině. Nefouká na nás. Topíme si, chladíme si. Děláme si, co chcem.

Na motorce nic z toho není. Na motorce je zima nebo horko nebo tam fučí nebo prší. Prostě tyhle vnější vlivy tam jsou, bez nich to nejde. Řekl bych naopak, že proto to chceme, a proto to hledáme. Můžu vám z vlastní zkušenosti říct, že když jedu autem a na motorce stejnou trasu, tak jsou to dva naprosto rozdílný zážitky. Jet v autě tu trasu a na motorce, to je něco úplně jinýho.

Ta motorka je prostě nádherná, voní všechno, cítíte, vnímáte úplně jinak. Ale je potřeba si to uvědomit, že prostě jdete trošku do takového diskomfortu proti tomu, jak se cestuje v autě.

Tak jenom abyste o tom věděli.


Míra: Je to tak. A já ještě než to úplně uzavřeme, tak my jsme ještě nezmínili skútr. Já nevím, jestli to je motorka. Já to beru furt jako jednostopej prostředek.


Víťa: Má to dvě kola. Jedno vepředu a jedno vzadu.


Míra: Ale chci říct dost podstatnou věc. Že do města je ten skútr to nejlepší. Je tam úložný prostor pod sedlem. Takže někdo, kdo nemá ambice a je začátečník, udělal si čerstvě papíry, tak klidně na tom skútrů o obsahu 125 a pak 250 a vejš se může dopravovat po celý republice. Dneska jsou v módě opravdu ty maxiskútry, e650 a podobně, a kolikrát to je tak rychlý jak normální motorka.

Takže kdo vyloženě neopovrhuje skútrama, tak ten skútr má automatickou převodovku, přední a zadní brzdu. Neříkám, že dělá všechno sám, ale je jednodušší na ovládání. Takže pro úplného začátečníka nebo začátečníci, která musí řešit spojku, chcípání tý motorky, tak ten skútr, popřípadě už dneska i motorky s automatickou převodovkou, což třeba Honda nabízí dual spojkou, to je úžasná věc. Řadí si to samo, buď manuálně nebo drivem nebo to má různý sportovní režimy a odpadá tam ta věc toho myšlení.

skútr je do města ideální

Víťa: Ta starost.


Míra:
Ta starost, jo. Takže to zase těm začátečníkům pomáhá. A ty motorky 750 a tak dále existují i s automatickou převodovkou, takže bez spojky. Myslím si, že tohle taky může hodně lidem, co nikdy tu motorku neměli, netíhli k tomu, neměli základ na kole, nebo neměli základ na těch fichtlech, pomoct. Takže tak.


Víťa: Dobře. Takže už víme, jakou motorku si vybrat. Nebo aspoň jakou cestou se na ten výběr motorky vydat. A v některém z příštích dílů si povíme, jak na té motorce vlastně jezdit.
Míro, díky.


Míra: Není zač, mějte se krásně.


Víťa: Mějte se hezky.


Pokud se vám rozhovor líbil, tak na našem Youtube kanálu najdete spoustu dalších rad a tipů pro motorkáře nebo mrkněte na Motoplky.

Jestli kromě výběru motorky řešíte i vybavení na sebe, tak rádi pomůžeme, stavte se do naší motoprodejny v Praze nebo ve Zlíně, zavolejte na +420 737 539 035 nebo napište na geneze@geneze.cz.


© 2024 Geneze, spol. s r.o. | Tento eshop s radostí vytvořil: B A R R O T a rozhýbal www.cubesolutions.cz
Naše projekty: www.schuberth.cz | www.josef-seibel.cz | www.westernova-obuv.cz